حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد مبلغی است که در قبال فعالیت های صورت گرفته توسط شخص برای شرکت یا سازمان در مدت زمان معین به فرد پرداخت می شود. پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و نحوه ی محاسبه ی آن یکی از مهم ترین موارد در هر سازمانی می باشد. یکی از موارد مورد بحث برای شروع فعالیت یک شخص در هر سازمانی، بعد از مشخص شدن توانایی های فرد مبحث حقوق و دستمزد می باشد که مدیران سازمان ها توجه ویژه ای به آن دارند.

شیوه ی محاسبه ی حقوق و دستمزد در هر سازمانی رویه ی مشخصی دارد. سیستم حقوق و دستمزد باید به گونه ای سازمان یافته باشد تا به راحتی بتوان از آن اطلاعات و گزارش های متنوعی برای مدیران تهیه کنند.

تعریف حقوق و دستمزد

حقوق:

منظور از حقوق مبلغ ثابتی است که در زمان های معین در ازای خدمت صورت گرفته و یا فعالیت انجام شده توسط شخص به آن پرداخت می شود و متداول ترین شیوه پرداخت به کارکنان است.

دستمزد:

پرداختی است که بر مبنای انجام فعالیت صورت گرفته بر اساس ساعت، روزانه ، هفتگی و یا ماهیانه پرداخت می وشد و متداول ترین شیوه پرداخت به کارگران می باشد.

قوانین کشور سازمان ها را ملزم می کند تا اطلاعات مربوط به تعداد کارکنان، حقوق و دستمزد آن ها را به دستگاه های ذیربط مانند بیمه، دارایی و … ارسال کنند. برای اینکه این موارد به درستی صورت گیرد سازمان ها نیازمند ایجاد یک سیستم برای حقوق و دستمزد خود هستند. جمع آوری اطلاعات و مبلغ صحیح قابل پرداخت به سازمان ها بای به درستی صورت گیرد. در صورتی که اشتباهی در محاسبه ی حقوق و دستمزد صورت گیرد با اداره داریی، اداره تامین اجتماعی و اداره کار با مشکل مواجه می گردند.

حقوق و دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

در صورتیکه یک سازمان شامل چندین پرسنل باشد موظف است هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد را در دفاتر حسابداری ثبت نماید. انجام این موارد با کمک حسابدار انجام می شود. در نتیجه حسابداران باید توانایی محاسبه ی حقوق و دستمزد را داشته باشند و آن را در دفاتر روزنامه و کل ثبت کنند. به ثبت و بایگانی اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان حسابداری حقوق و دستمزد می گویند.

برای انجام حسابداری حقوق و دستمزد باید توانایی انجام ثبت های حسابداری، قوانین حقوق و دستمزد مثل قانون مالیات های مستقیم، قانون کار و تامین اجتماعی تسلط کافی داشته باشد. از آنجایی که این قوانین همواره اصلاح می شوند در نتیجه حسابداران باید همواره از تغییر قوانین مطلع باشند.

تمامی شرکت ها در بحث حقوق و دستمزد تابع قانون کار هستند. قانون کار حداقل میزان پرداختی هر فرد را مشخص می کند، در نتیجه سازمان ها حق ندارند کمتر از قانون مصوب شده پرداخت کنند اما ممکن است در برخی از سازمان ها مزایای بیشتری برای کارکنان خود در نظر بگیرند که این مورد منعی ندارد.

مدت زمان کار

بر اساس قوانین وزارت کار ساعت کار عادی تعیین شده نباید از 8 ساعت کار در شبانه روز کمتر باشد و مجموع ساعت کاری نباید از 44 ساعت در هفته بیشتر باشد. در مورد مشاغل سخت ساعت کاری روزانه 6 ساعت می باشد و مجموع ساعت کاری هفتگی 36 ساعت است.

اطلاعات قرارداد کاری هر شخص در اختیار واحد حسابداری می باشد و این واحد موظف است بر اساس قرداد کاری تنظیم شده حقوق و دستمزد هر شخص را تعیین کند. حقوق و دستمزد می تواند بر اساس زمان، طرح تشویقی و کار انجام شده به کارکنان پرداخت شود.

معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد

یکی از انواع مالیات هایی که دولت دریافت می کند مالیات حقوق می باشد. هر ساله نشستی تحت عنوان نشست دستمزد کارگران برای تعیین حداقل رقم دستمزد کارگران صورت می گیرد. در این نشست علاوه بر میزان حداقل پرداختی کارگران معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد نیز مشخص می شود. در نتیجه این معافیت مالیاتی متغییر بوده و هر ساله تصمیم گیری می گردد.