اختلاف با سازمان امور مالیاتی

در صورتی که مودیان مالیاتی به نحوه رسیدگی به پرونده مالیاتی خود اعتراض داشته باشند می توانند راههاي مختلفی را براي رفع حل اختلاف خویش با اداره امور مالیاتی برگزینند که در ذیل به شرح آنها خواهیم پرداخت.

1 -مراجعه به اداره امور مالیاتی :

در صورت اختلاف با سازمان امور مالیاتی در مواردي که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودي ابلاغ می شود در صورتی که مودي نسبت به آن معترض باشد می تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا بوسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلائل و اسناد و مدارك کتباً تقاضاي رسیدگی مجدد نماید. رییس امور مالیاتی (ممیز کل) موظف است پس از ثبت درخواست مودي در دفتر مربوطه و ظرف مهلتی که بیش از سی روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی نماید. در جریان رسیدگی پرونده توسط رییس اداره امور مالیاتی سه وضعیت ممکن است پیش آید. الف) اگر دلائل و اسناد و مدارك ابرازي مودي براي رد مندرجات برگ تشخیص کافی باشد رئیس امور مالیاتی ضمن رد مندرجات مراتب را در ظهر برگ تشخیص درج و امضاء می نماید. ب) در صورتیکه رئیس امور مالیاتی بر اساس اسناد و مدارك ارائه شده تشخیص دهد درآمد مودي قابل تعدیل می باشد و این امر مورد قبول مودي نیز قرار گیرد، در این حالت می بایست مراتب منبع مورد توافق در ظهر برگ تشخیص درج و به امضاي مسوول مربوطه و مودي مالیاتی یا وکیل تام الاختیار وي برسد. ج) اگر رئیس اداره امور مالیاتی اسناد و مدارك ارائه شده توسط مودي را براي رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد باید دلایل عدم قبول مدارك در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده مودي را به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع دهد.

2 -رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی در مرجع هیات حل اختلاف بدوي :

اگر اختلاف با سازمان امور مالیاتی در ابلاغ برگ تشخیص براساس مقررات تبصره ماده (203 (و ماده 208 قانون مالیات هاي مستقیم (ابلاغ قانونی) شده باشد و مودي مالیاتی هیچ اقدامی بعمل نیاورد، در حکم اعتراض به برگ تشخیص شناخته می شود. و نیز اگر مودي ظرف مهلت سی روز از تاریخ ابلاغ کتباً به برگ تشخیص اعتراض نماید پرونده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی بدوي که متشکل از سه نفر است ، یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، یک نفر یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته و یک نفر نماینده اتاق بازرگانی و یا مجامع حرفه اي یا تشکل هاي صنفی و … می باشد، ارجاع داده می شود. بدین ترتیب هنگامی که زمان تشکیل جلسه هیات تعیین گردید برگه دعوت به هیات حل اختلاف مالیاتی به مودي ابلاغ می شود. البته فاصله تاریخ ابلاغ و روز تشکیل جلسه رسیدگی هیات نباید کمتر از ده روز باشد مگر به درخواست مودي و موافقت واحد مربوطه. شایان ذکر است که جلسات هیات حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نفر رسمی خواهد بود و راي هیات با اکثریت آرا ، قطعی و لازم الاجراست ولی نظر اقلیت نیز باید در متن قید شود.

3 -رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی در مرجع هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر:

پس از آنکه هیات حل اختلاف مالیاتی بدوي تشکیل و راي مقتضی صادر و به مودي ابلاغ گردید، در صورتی که مودي نسبت به راي هیات حل اختلاف بدوي اعتراض داشته باشد می توانند ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ راي به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر مراجعه و تقاضاي رسیدگی مجدد نماید. بدین ترتیب مودي مالیاتی براي شرکت در هیات حل اختلاف تجدید نظر مکلف است مقدار مالیات مورد قبول خود را پرداخت کرده و نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را در مدت مقرر تسلیم نماید. لازم به ذکر است نمایندگان عضو هیات هاي حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر نباید نسبت به موضوع مطروحه اظهارنظر داشته یا راي داده باشند.

4 -طرح پرونده در شوراي عالی مالیاتی:

چنانچه مودیان مالیاتی نسبت به راي قطعی صادره از سوي هیات حل اختلاف مالیاتی معترض باشند می توانند ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ به شوراي عالی مالیاتی مراجعه نموده و پس از تکمیل و تنظیم فرم واخواهی مدارك خود را شامل تصویر راي هیات و سایر اسناد و مدارك مثبته به شورا تحویل و تقاضاي رسیدگی مجدد نمایند. ضمناً بایستی مودیان به میزان مالیات مورد راي، وجوه نقد یا تضمین بانکی سپرده و یا وثیقه ملکی یا ضامن معتبر که اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد معرفی کند تا راي قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی تا صدور راي شوراي عالی مالیاتی موقوف الاجرا گردد. شعبه مزبور نیز موظف است بدون ورود به ماهیت امر صرفا از لحاظ رعایت تشریفات وکامل بودن رسیدگی هاي قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه ، به موضوع رسیدگی نماید.

5 -مراجعه به هیات موضوع ماده 251 مکرر:
ممکن است اعتراض مودي در مورد مالیاتهاي قطعی موضوع این قانون و نیز مالیاتهاي غیر مستقیم که در مرجع دیگري قابل طرح نباشد، به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب وزیر امور اقتصادي و دارایی احاله گردد. بدین ترتیب مودي می تواند به ادعاي غیر عادلانه بودن مالیات و به استناد مدارك و دلائل کافی از هیات مذکور تقاضاي رسیدگی مجدد را نماید ، راي هیات به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می باشد. 6-هیات حل اختلاف موضوع ماده 216 قانون مالیاتهاي مستقیم مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرائی راجع به مطالبات دولت از اشخاص، اعم از حقیقی یا حقوقی که طبق مقررات اجرائی مالیاتها قابل مطالبه و وصول می باشد، هیات حل اختلاف مالیاتی خواهد بود که به اعتراضات مزبور به فوریت و خارج از نوبت رسیدگی و اقدام به صدور راي مجدد نماید. راي صادره قطعی و لازم الاجرا است.