قبل از پرداختن به انواع اظهارنامه مالیاتی، بیایید تعریف مالیات را به دست آوریم. مالیات سهمی است که هر فردی که در کشور عزیز ما یعنی ایران ساکن است، باید آن را پرداخت کند. هر فرد قسمتی از درآمد خود را برای تامین هزینه های عمومی و حفظ منافع اقتصادی و امنیت اجتماعی در اختیار دولت قرار می دهد. مالیات در کشور عزیز ما ایران ایران به دو صورت اصلی یعنی خود راس یا اظهارنامه ای محاسبه می شود. در نتیجه، اظهارنامه مالیاتی اهمیت فوق العاده زیادی در موقعیت های مختلف دارد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. از جمله انواع اظهارنامه می توان به اظهارنامه مالیاتی سالانه اشاره کرد. اظهارنامه مالیاتی همانطور که از نامش مشخص است، یک اظهارنامه از عملکرد مالی یک فرد در طی یک سال می باشد. اظهارنامه مالیاتی می تواند هم برای افراد حقیقی و هم برای افراد حقوقی به کار رود. جالب است بدانید که تاجران، صاحبان شرکت ها و سازمان های مختلف هر ساله باید آن را پر کنند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. اظهارنامه مالیاتی مشخص می کند که خدمات مالی و مالیاتی فرد چقدر بوده و فرد به عنوان مالیات چقدر هزینه باید پرداخت کند. در نتیجه، پر کردن اظهارنامه مالیاتی به صورت درست یک امر به شدت مهم به حساب می آید. برخی از افراد این فرم را اظهارنامه مالیاتی سالانه نیز شناسایی می کنند.
در زمان های قدیم افراد باید به صورت دستی این اظهارنامه را پر می کردند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دادند. ولی امروزه قضیه کمی فرق کرده است. افراد برای اینکه بتوانند از اظهارنامه مالیاتی استفاده کنند، می توانند خیلی راحت فرم های مربوط به این مبحث را به صورت آنلاین و اینترنتی پر نمایند. در اظهارنامه مالیاتی همه چیز فرد ثبت می شود. درآمد، هزینه، دارایی، بدهی، معافیت و … . هنگامی که همه این موارد ثبت شد، سازمان امور مالیاتی نسبت به دریافت مالیات اقدام می نماید. جالب است بدانید که استفاده از یک مشاوره مالیاتی خوب، می تواند به شما کمک کند تا فعالیت های مورد نظر خود را خیلی بهتر و سریع تر هم انجام دهید.

اظهارنامه مالیاتی

انواع اظهارنامه

مسلما اظهارنامه مالیاتی  انواع مختلفی دارد که هر کدام از این مدل ها و ساختار ها، برای یک سری افراد خاص مناسب هستند. مثلا، اظهارنامه ارزش افزوده یکی از این انواع به حساب می آید که فقط برای یکسری افراد خاص کاربرد دارد. در ادامه، شما می توانید انواع مختلف این اظهارنامه را همراه با توضیحات تکمیلی به صورت دقیق مشاهده کنید. پس با ما همراه باشید.

اظهارنامه مالیاتی حقیقی

بخش زیادی از جمعیت کشور عزیز ما در این دسته بندی قرار می گیرد. اظهارنامه مالیاتی حقیقی برای افراد معمولی طراحی شده است. جالب است بدانید که در سال 1401 هم تغییرات زیادی در قوانین مربوط به مالیات افراد حقیقی مشاهده نمی شود. اظهارنامه مالیاتی حقیقی، می تواند توسط افراد به صورت خصوصی هم پر شود. در این مدل از اظهارنامه، افراد به دسته بندی ها و مدل بندی هایی متنوعی طبقه بندی می شوند. هر فرد، نسبت به طبقه ای که درون آن قرار می گیرد باید مالیات مخصوص را پرداخت کند.

از سوی اداره مالیات کشو، مهلت خاصی برای تعیین تکلیف در مورد اظهارنامه مالیاتی ارائه می شود. معمولا این فرصت تا پایان خرداد ماه تمدید می شود. متاسفانه به علت شیوع ویروس کرونا، شروع این بازه زمانی در اردیبهشت بوده و پایان آن هم در تیر ماه می باشد. در نتیجه، افراد مدت زمان کافی برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی را خواهند داشت.

در صورتی که شما در این زمینه تخصص خاصی ندارید و به دنبال یک تیم متخصص هستید، حتما باید از مشاوره مالیاتی استفاده کنید. این مشاور ها به شما کمک می کنند تا فعالیت های مربوط به پر کردن اظهارنامه مالیاتی را به خوبی و بدون هیچ مشکل خاصی انجام دهید. مسئله مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که حتما از بهترین و قوی ترین مشاوران مالیاتی استفاده کنید. چرا که این امر، می تواند بر روی فعالیت های مورد نظر شما تاثیرات خیلی زیادی داشته باشد.

اظهارنامه مالیاتی حقوقی

مدل حقوق انواع اظهارنامه مالیاتی، دیگر مدل رایج در سراسر ایران به حساب می آید. این مدل از اظهارنامه مالیاتی برای افراد معمولی نیست. بلکه شرکت ها، تجار و سازمان های خاص باید این اظهارنامه را پر نمایند. طبق ماده 110 قانون مالیاتی کشور عزیز ما، کلیه اتحادیه های قانونی و صنفی ملزم به پرداخت مالیات می باشند. این امر غیر قابل تغییر بوده و حتما باید انجام شود. به طور کلی بخواهیم این مبحث را باز کنیم، همه افرادی که به عنوان یک فرد حقوقی شناخته می شوند، باید این مالیات را پرداخت کنند.

پر کردن این فرم و ارسال آن هم مثل دیگر مدل های اظهارنامه مالیاتی می باشد. ولی، با یک تفاوت بزرگ. آن هم مربوط به نوع فرم است. افراد حقوقی، دیگر نباید اظهارنامه های مالیاتی مربوط به افراد حقیقی را پر نمایند. بلکه آنها باید اظهارنامه مخصوص به خود را پر کنند. در صورتی که شما به اطلاعات بیشتر در این زمینه نیاز دارید، خیلی راحت می توانید از مشاوره مالیاتی استفاده کنید. افراد مشاور فعال در این زمینه، همه اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می دهند.

اظهارنامه مالیاتی

چگونه باید انواع اظهار نامه را ثبت کرد؟

شاید این سوال برای اکثر افراد به وجود بیاید. برای انجام ای فعالیت، شما باید به وب سایت اداره امور مالیاتی ایران مراجعه کنید تا به لیست انواع اظهارنامه مالیاتی دسترسی داشته باشید. سپس شما باید اطلاعات خواسته شده در مراحل بعدی همچون پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری را انجام دهید. سپس شما باید اطلاعات اصلی و اولیه خود را تایید نمایید. این امر می تواند اهمیت به شدت بالایی داشته باشد. پس از تایید اطلاعات اولیه، پاکت نامه حاوی اطلاعات اصلی شما، به حساب کاربری تان ارسال می شود. سپس، شما خیلی راحت می توانید نسبت به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید. امروزه شرکت های زیادی در زمینه ارائه خدمات مالی و مالیاتی فعالیت می کنند. ولی، در هر صورت شما باید به دنبال بهترین مشاور مالیاتی 1401 باشید تا مشکل خاصی برای شما به وجود نیاید.