مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

یکی از راه های درآمدی هر کشوری کسب مالیات می باشد. از مهم ترین انواع مالیات که همواره مورد توجه سازمان امور مالیاتی بوده مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یا همان مالیات بر درآمد شرکت ها می باشد. در این نوع مالیات، دولت از شرکت و یا هر شخصی که در آمد دارد مالیات دریافت می کند. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد، براساس اشخاص و نوع در آمد هر شخص متفاوت و به صورت درصدی از درآمد آن ها است.

هر شخص حقوقی نیاز دارد که از مالیات پرداختی به سازمان امور مالیاتی اطلاع داشته باشد، چرا که هرچه میزان سود آن ها بیشتر باشد باید مالیات بیشتری نیز پرداخت کنند. عدم ارایه اظهارنامه مالیاتی و در نتیجه عدم پرداخت مالیات جرایم سنگینی خواهد داشت. علاوه بر آن از معافیت های مالیاتی نیز محروم خواهند شد.

در نتیجه اشخاص حقوقی موظف هستند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان خود را در موعد مقرر ارایه و مالیات خود را پرداخت نمایند.

مطابق بند ۴ و ۵ ماده ۱ ق.م.م، اشخاص حقوقی زیر مشمول مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی می‌باشند:

اشخاص مشمول مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

-هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید .

-هر شخص حقوقی غیر ایرانی نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می نماید و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمایی از ایران تحصیل می کنند .

اشخاص غیر مشمول مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مطابق ماده ۲ ق.م.م، اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات های موضوع قانون مالیاتهای مستقیم نمی باشند .

۱.وزارتخانه ها و موسسات دولتی .

۲.دستگاههایی که بودجه آنها به وسیله دولت تعیین می شود .

۳.شهرداری ها .

۴.بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری .

مطابق تبصره ۱ ماده ۲ ق.م.م، شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به اشخاص و موسسه های مذکور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد یا سود آنها مشمول حکم این ماده نخواهد بود .

درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی

مطابق ماده ۱۰۵ ق.م.م، جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معافی و کسر معافیت های مقرر مشمول مالیات خواهند بود.

طبق ماده ۷۷ ق.م.م، درآمد اشخاص حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی خواهدبود .

مطابق تبصره ۱ ماده ۷۷ ق.م.م، اولین نقل و انتقال ساختمانهای مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده ۵۹ ق.م.م، مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است .

مطابق ماده ۱۷۲ ق.م.م ، صددرصد وجوهی که به حساب های تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا کمک به نظایر آن به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود، همچنین وجوه پرداختی یا تخصیصی و یا کمک های غیرنقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی جهت تعمیر،تجهیز، احداث و یا تکمیل مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاه های تربیتی و آسایشگاه ها و مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و جمعیت هلال احمر و کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری دولتی طبق ضوابطی که توسط وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد قابل کسر می باشد .

مطابق تبصره ماده ۱۸۰ ق.م.م، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی مقیم ایران در صورتی که درآمدی از خارج کشور تحصیل نموده و مالیات آن را به دولت محل تحصیل درآمد پرداخته باشند و درآمد مذکور را در اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود حسب مورد طبق مقررات این قانون اعلام نمایند مالیات پرداختی آنها در خارج از کشور و یا آن مقدار مالیاتی که به درآمد تحصیل شده در خارج کشور با تناسب به کل درآمد مشمول مالیات آنان تعلق میگیرد، هر کدام کمتر باشد از مالیات بر درآمد آنها قابل کسر خواهد بود.