مالیات بر درآمد مشاغل

طبق تعریف مالیات بر درآمد مشاغل به هر شغلی که به گونه ای دارای کسب درآمد باشد، مالیات تعلق می گیرد. در این گروه هر فرد میزان درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی مشاغل به دولت اظهار می نماید.

قبل از پرداختن به جزییات مالیات بر درآمد مشاغل لازم می دانیم مختصری به مالیات و انواع آن بپردازیم.

مالیات

به دلیل استفاده از امکانات و منابعی که دولت ها در اختیار اشخاص و یا سازمان ها قرار می دهند، در نتیجه بخشی از درآمد های جامعه در قالب مالیات باید به دولت برگردانده شود. این درآمدها بخشی از سودهای فعالیت های اقتصادی می باشد که در اختیار دولت قرار می گیرد.

میزان این مالیات با توجه به درآمدها می تواند متفاوت باشد در نتیجه شرکت ها، موسسات و مشاغل به یک تیم حسابداری برای اظهار حساب سود و زیان شفاف به دولت نیاز دارند.

مالیات در تمامی کشورها متناسب با خدمات هر کشور به شهروندان تعریف می شود. در کشور ما نیز مالیات به عنوان یکی از راه های درآمد کشور در قبال ارایه خدمات به افراد تعریف شده است. انواع مالیات در کشور ما به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می شود.

در مالیات مستقیم دولت مالیات را به صورت مستقیم از درآمد و دارایی شخص دریافت میکند که شامل تمام افراد ساکن در ایران می شود، اما چنانچه فردی در خارج از ایران نیز باشد ولی در ایران اموال و دارایی داشته باشد نیز باید این مالیات را پرداخت نماید.

در مالیات غیرمستقیم دولت مالیات را به صورت واسطه دریافت میکند، مانند مالیات کالایی که مستقیما روی محصول درج شده است و هنگام خرید پرداخت می شود.

مالیات مستقیم نیز در ایران دارای انواع می باشد، مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

مالیات بر دارایی

همانطور که از اسم آن مشخص است مالیات بر دارایی مالیاتی است که بر اساس دارایی افراد پرداخت می شود. در این مورد میزان دارایی افراد محاسبه می شود و بر اساس آن درصدی از دارایی به عنوان مالیات به دولت پرداخت می شود. مالیات بر دارایی شامل مالیات بر ارث، مالیات حق تمبر می باشد.

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد مالیاتی است که بر اساس درآمد اشخاص و شرکت ها به دولت پرداخت می شود و یک منبع درآمدی مهم برای دولت تعیین می شود. مالیات بر درآمد به دسته های مالیات بر درآمد مشاغل، املاک،حقوق، کشاورزی، اشخاص حقوقی و درآمدهای اتفاقی تقسیم می شود.

در ادامه به تشریح مالیات بر درآمد مشاغل خواهیم پرداخت.

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل

چه کسانی باید مالیات مشاغل پرداخت کنند؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مشاغل با توجه به نوع فعالیتی که انجام میدهند به سه گروه مشاغل گروه اول، دوم و سوم طبقه بندی شده است.

گروه اول شامل افرادی می شود که از فروش کالا درامد کسب می کنند. این اشخاص باید کلیه فعالیت ها و درآمدهای خود را در دفاتر و روزنامه و کل ثبت کنند.

گروه دوم افرادی هستند که از فروش خدمات خود درامد کسب می کنند.این افراد باید فعالیت های خود را فقط در دفاتر هزینه و درآمد ثبت کنند و لزومی به ثبت فعالیت ها در روزنامه و دفترکل ندارند.

گروه سوم کسانی هستند که جزو دو گروه قبلی نبوده و باید به صورت خلاصه درآمد و هزینه خود را اعلام نمایند.

اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل چگونه است؟

مودیانی که کسب و کار آن ها در دسته مالیات مشاغل قرار می گیرد باید نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی مشاغل در سریع ترین زمان ممکن اقدام نمایند. در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی مشاغل در موعد مقرری که توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می شود، موظف به پرداخت جریمه دیرکرد اظهارنامه می باشند.

در صورتیکه به هر دلیل افراد در ارسال میزان درآمد خود صادق نباشند و چنانچه طبق بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی این تخلف محرز گردد اداره مالیات بر اساس تحقیقات خود اظهارنامه جدیدی را برای آن دسته از اشخاص تنظیم خواهد کرد. در نتیجه در فرایند ثبت و ارسال اظهارنامه مشاغل باید دقت کافی لحاظ گردد تا منجر به عواقب جبران ناپذیر نشود. تهیه و تکمیل اظهارنامه باید توسط تیم خبره صورت گیرد زیرا این موارد فنی بوده و شامل نکات و رعایت اصول و قواعدی می باشند که موظف به رعایت آن هستند.

یکی از مزایای ارایه اظهارنامه مالیاتی استفاده از معافیت های مالیاتی برای اشخاص می باشد. مزیت دیگر آن عدم پرداخت جریمه است. جریمه قابل بخشش نیست و می تواند به صورت مجازات زندان، پرداخت نقدی و … باشد.

مهلت پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل چه زمانی می باشد؟

کلیه اشخاص حقیقی باید به مهلت پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل توجه داشته باشند. طبق قانون پایان خردادماه برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است. در صورتیکه شخصی با دلایل موجه قادر به پرداخت مالیات به صورت نقدی و یک جا نباشد می تواند آن را در قالب قسط در طی چهارماه پرداخت نماید.